هوشمند سازی ساختمان و مدیریت مصرف انرژی :

 

انرژی در هنگام انتقال از محل تولید تا مصرف کننده در خطوط شبکه ی انتقال ،پخش و به هدر می رود.

 

پس این بخش باید با بهره گیری از ابزار و دانش روز ارتقاء یابد .در مصرف انرژی (که در واقع مقصد نهایی و دلیل اصلی تولید انرژی است) بایستی از فن آوری های روز مدیریت انرژی ،که امروزه آن را « هوشمند سازی ساختمان  » می نامند، کمک گرفت.

 

معیار سنجش و تعیین آسایش حرارتی در گذشته و در اقلیم های متفاوت ،با توجه به الگوهای زندگی مردم بومی هر منطقه استوار بود.

 

پس می توان گفت؛ برای اینکه یک ساختمان بتواند پاسخگوی نیازهای اساسی ساکنان آن باشد، می بایست از زمان طراحی ساختمان ، با در نظر داشتن تعاریف بالا ،consept کلی پروژه را بر مبنای اقلیم محلی ،فرهنگ بومی و الگوی رفتاری افراد منطقه ارائه داد.

 

کلیدی ترین مفهوم هوشمند سازی ساختمان و مدیریت مصرف انرژی ، « طراحی هوشمندانه » (Smart Design ) آن است؛ طراحی هوشمند یعنی با استفاده از عناصر طراحی بتوانیم به هدف اصلی که همان کاهش وابستگی به مصرف انرژی برای رسیدن به آسایش حرارتی است ،دست پیدا کنیم .

 

در مقیاس خرد؛ عناصری چون سایبان،گودال باغچه ، بادگیر ، بادخان ،گربه رو، سردای ، آب انبار و… که همگی ریشه در معماری بومی و سنتی ایران دارند در کنار شناخت مصالح مناسب ،از اساسی ترین عناصر طراحی هوشمندانه هستند که در ایران می توان از آنها بهره برد.

 

امروزه در تمام جوامع توسعه یافته، فن آوری روز نیز به کمک طراحان آمده است تا در کنار استفاده از عناصر بومی ، بتوانند با انتخاب درست مصالح رنگ و بازشوهای مناسب ،از اتلاف انرژی و هدر رفت حرارتی در محیط های مصنوعی جلوگیری کند.

 

بدیهی است محیط هایی وجود دارند که با استفاده از دستگاه های مکانیکی ،آسایش و رفاه انسان ها را تضمین می کنند .

 

در این بخش است که فن آوری هایی همچون ؛ سیستم «مدیریت یکپارچه ی ساختمان» این امکان را فراهم می کند تا کاربران،تحت نظارت یکپارچه ی نرم افزار قراربگیرند و به مصرف بهینه ی انرژی با استفاده از هوشمند سازی ساختمان دست یابند.

Call Now Buttonتماس بگیرید