خانه هوشمند تعریفی از هوشمند سازی ست که به کنترل هوشمند تاسیسات و تجهیزات داخل واحدهای یک ساختمان اشاره دارد.

سیستم های مربوط به خانه هوشمند ، معمولا به صورت مستقل از بقیه اجزاء ساختمان بر اساس پروتکل های استاندارد و به دو شکل Wire (نیازمند به سیم کشی) و Wireless (بدون نیاز به سیم کشی ) اجرا می شوند.

سیستم هایی که تحت فرمان Smart Home قرار می گیرند عبارتند از :

سیستم روشنایی/ سیستم سرمایش و گرمایش/ سیستم صوتی،تصویری / سیستم امنیتی / پرده برقی / آیفون تصویری/ سیستم اینتر کام / کنترل دسترسی / شیر برقی (آبیاری)

امکان تعریف سناریوهای مختلف در سیستم خانه هوشمند ،علاوه بر بهینه سازی مصرف انرژی ،فضای دلنشین و آرامش بخش را برای کاربران ایجاد می کند .

به عنوان مثال :در فضای نشمین خانه می توان چندین سناریو طراحی کرد:

مثال یک) سناریوی شام: با اجرای این سناریو در یک لحظه ،نورها به شدت 40 درصد روشنایی خود می رسند،یک موسیقی کلاسیک با آوای تعیین شده پخش می شود ،پرده های سالن باز و بسته خواهند شد و فرامین دیگر به دلخواه اجرا خواهند شد.

مثال دو ) سناریوی میهمانی : نورها خاموش می شوند ،رقص نور شروع به کار می کند ،پرده های سالن باز یا بسته خواهند شد و فرامین دیگر به دلخواه اجرا خواهند شد.

شاید این پرسش همیشه برای سازندگان ساختمان مطرح باشد که آیا واقعا ً استفاده از این سیستم بر میزان مصرف انرژی تاثیر دارد؟ دلایل زیر،مهر تاییدی بر این مدعاست:

• تغییر سیم کشی ساختمان از حالت سنتی به هوشمند به این ترتیب است که سیم های حامل جریان، به جای اینکه از تابلو به کلید های سنتی و از آنها به سر خط ها بروند ،مستقیماً از سرخط روشنایی به داخل تابلو می روند و عملا مسیر عمودی داخل دیوار از کلید به مصرف کننده حذف خواهد شد .

لذا طول مسیر سیم حامل جریان در داخل واحدها کاهش می یابد .

همان طور که می دانیم ؛ بخشی ازانرژی الکتریکی در سیم به صورت حرارت تلف می شود،در نتیجه ؛کاهش طول مسیر سیم حامل جریان باعث صرفه جویی در مصرف انرژی الکتریکی می شود.

• امکان تنظیم شدت روشنایی خانه در زمان هایی که مقدار نور کمی مورد نیاز است باعث بهینه سازی مصرف انرژِی می شود .

• حتماً برای شما هم بارها اتفاق افتاده که فراموش کرده اید، تمامی تجهیزات برقی خانه را پیش از خروج خاموش کنید.در سیستم هوشمند با تعریف یک سناریوی خروج می توانیم مطمئن شویم که پس از خروج از منزل تمامی تجهیزات خاموش هستند.

 

 

Call Now Buttonتماس بگیرید