معرفی خانه هوشمند و کاربرد آن

بیشتر افراد به نوعی از هوشمندسازی در فعالیت های روزانه خود اعم از ریموت کنترل ها، درهای اتوماتیک پارکینگ ها و  تایمر برای اجاق گاز  استفاده می کنند. اما زمانی که از ساختمان هوشمند یا خانه هوشمند صحبت می کنیم منظورمان فراتر اینهاست که در ادامه این مقاله در مورد آن توضیح می دهیم.

خانه هوشمند، خانه مدرنی است که همه اجزا و لوازم برقی آن به وسیله یک سیستم مرکزی یکپارچه شده و  با هم کار می کنند. در خانه هوشمند افراد به راحتی می توانند همه وسایل برقی منزل را از هرکجایی که هستند در بستر اینترنت و  دور از خانه به راحتی کنترل نمایند. همچنین می توانند برای بخش های مختلف خانه برنامه های از پیش تعیین شده داشته باشند یا در زمان هایی که در خانه حضور ندارند اجزای مختلف خانه  و یا آفیس خود را کنترل نمایند.

مقاله پیشنهادی: تفاوت خانه هوشمند و غیرهوشمند

 

 

خانه هوشمند چیست؟

اجزای خانه هوشمند

کنترل کننده مرکزی

کنترل کننده های مرکزی در واقع مغز سیستم هوشمند هستند. همه اجزای خانه هوشمند از طریق کنترل کننده مرکزی با هم در ارتباط هستند و همه فرمان ها به واسطه این دستگاه به اجزای مختلف خانه ارسال می شود. این دستگاه  مرکزی اطلاعات را از دستگاه های موجود در خانه دریافت کرده و همه وسایل برقی را در منزل کنترل می کند.

 

پروتکل های ارتباطی

پروتکل ارتباطی در واقع مسیری استاندارد و قابل قبول برای کلیه اجزای سیستم در خانه هوشمند است تا بتواند اطلاعات را بین خودشان جا به جا کنند. این مسیرهای ارتباطی  می تواند بدون سیم (وایرلس) و یا با سیم باشند.

 

رابط های کاربری

ابزارهایی هستند که کاربران خانه هوشمند به کمک آن ها می توانند با خانه خود یا محل کار خود ارتباط برقرار نمایند. این ابزارها از ریموت کنترل هوشمندی که جایگزین همه ریموت های خانه می شود تا کلید های هوشمند، صفحه های لمسی و یا همین تلفن همراه و تبلتی که همه از آن ها استفاده می کنند را در بر می گیرد. به کمک این ابزارها  به احتی می توانید به خانه هوشمند فرمان دهید یا برنامه ریزی های ساده تر را خودتان در آن ها اعمال نمائید.

 

سنسورها

سنسورها ابزارهایی هستند که می توانند از وضعیت های مختلف  منزل نور، دما، رطوبت یا وجود دود در منزل یا آفیس گزارش تهیه نمایند و با ارسال این گزارش ها برای کنترل کننده مرکزی به کمک پروتکل های ارتباطی امکان اعمال سناریو های از پیش برنامه ریزی شده را فراهم می کنند. به عنوان مثال با افزایش دما تا اندازه ای مشخص سیستم سرمایش به صورت اتوماتیک روشن می شود.

 

عملگرها

عملگرها یکی از اجزای سیستم های خانه هوشمند هستند که وظیفه آن ها به عنوان مثال باز کردن درب پارکینگ و یا حرکت موتورهای پرده برقی و روشن کردن پمپ تصفیه استخر می باشد. به زبان ساده تر، عملگرها یک “حرکت دهنده” هستند و فرمان های صادر شده را اجرا می نمایند. عملگر نیاز به سیگنال کنترل و منبع انرژی دارد. این سیگنال های کنترل معمولاً انرژی آنها نسبتاً پائین است و ممکن است ولتاژ الکتریکی یا جریان، فشار پنوماتیک یا هیدرولیک و  یا نیروی انسانی باشد.

عملگرها در سیستم هوشمند سازی ساختمان شامل انواع رله، دیمر و فرمان های برنامه نویسی می باشد که با کمک ترموستات، شیربرقی، موتور پرده برقی، برد الکترونیکی سیستم های سرمایش و گرمایش، سیستم های صوتی و تصویری، قفل های بی سیم و غیره می توانند دستورات صادر شده از مغز خانه هوشمند را اجرا نمایند.
به عنوان مثال زمانی که کنترل کننده مرکزی خانه هوشمند بر روی پروتکل WIFI به تلویزیون  فرمان می دهد که ورودی تلویزیون روی HDMI شماره 1 قرار بگیرد، برد الکترونیکی تلویزیون فرمان صادر شده بر روی شبکه را انجام می دهد.

برای مشاوره در خصوص محصولات هوشمندسازی و  قیمت کلیدهای تاچ با همکاران فروش مجموعه در تماس باشید.

 

Call Now Buttonتماس بگیرید